Ingatlah tidak ada arang batu yang menjadi intan tanpa melalui tekanan demi tekanan. Hidup yang melalui kesukaran dan dugaan adalah untuk menjadikan kita lebih kuat dan lebih memahami orang lain. Cuma hati yang pernah dilapah yang boleh merasa besarnya erti kasih dan sayang sesama manusia.

Saturday 2 January 2010

KAMBING PUTIH DAN KAMBING HITAM

Seorang gembala sedang menggembalakan biri-birinya yang berbulu putih dan berbulu hitam. Dia kemudiannya didatangi oleh seorang pemuda yang ingin bertanya tentang biri-birinya itu.

Pemuda: "Bagus ternakan biri-biri kamu ini. Boleh tak saya bertanya beberapa soalan?"

Gembala: "Oh! Boleh saja."

Pemuda: "Berapa jauh biri-biri ini berjalan setiap hari?"

Gembala: "Yang mana? Yang putih atau yang hitam?"

Pemuda: " Yang putih."

Gembala: "Ah! Yang putih berjalan lebih kurang enam kilometer setiap hari."

Pemuda: "Dan yang hitam?"

Gembala: "Yang hitam pun sama."

Pemuda: "Berapa banyak pula rumput biri-biri ini makan setiap hari?"

Gembala: "Yang mana? Yang putih atau yang hitam?"

Pemuda: "Yang putih."

Gembala: "Ah! Yang putih makan kira-kira empat kilo rumput setiap hari."

Pemuda: "Dan yang hitam?"

Gembala: "Oh! Yang hitam pun sama juga."

Pemuda: "Dan berapa banyak bulu yang biri-biri ini hasilkan setiap tahun?"

Gembala: "Yang mana? Yang putih atau yang hitam?"

Pemuda: "Yang putih."

Gembala: "Menurut perkiraan saya, yang putih menghasilkan sekitar enam kilo bulu setiap tahun kalau biri-biri ini dicukur."

Pemuda: "Dan yang hitam pula?"

Gembala: "Yang hitam pun sama juga."

Pemuda: "Eh! Kenapa kamu membezakan yang putih dan yang hitam setiap kali kamu menjawab soalan saya, padahal jawapan semuanya sama saja?"

Gembala: "Mestilah saya beza-bezakan sebab biri-biri yang putih ini adalah milik saya."

Pemuda: "Oh! Begitu rupanya, fahamlah saya. Kalau yang hitam, siapa pemiliknya?"

Gembala: "Yang hitam pun sama, milik saya juga."

Pemuda: "%#$&@?!"

No comments:

Post a Comment