Ingatlah tidak ada arang batu yang menjadi intan tanpa melalui tekanan demi tekanan. Hidup yang melalui kesukaran dan dugaan adalah untuk menjadikan kita lebih kuat dan lebih memahami orang lain. Cuma hati yang pernah dilapah yang boleh merasa besarnya erti kasih dan sayang sesama manusia.

Saturday 31 December 2011

Kita MELANGKAH lagi..

Assalaamualaikum, syukur kehadrat ALLAH swt kerna kita telahpun berada dipenghujung tahun 2011 dan hanya tinggal beberapa jam saja lagi kita akan melangkah ketahun baru masehi 2012.

Bagaimana dengan kehidupan kita disepanjang tahun ini? Apakah ianya sudah dapat dikatakan berpuashati dengan pencapaian serta matlamat hidup? Benarkah kita sudah berusaha dengan begitu gigih?

Pada diri saya sendiri, tahun 2011 ini amatlah begitu mencabar, selari dengan meningkatnya USIA yang bertambah dari hari kehari , begitulah dengan kisah-kisah kehidupan seharian. Walaupun adakalanya merasa terduka akibat pukulan hidup yang begitu menghimpit tetapi saya tetap meneruskannya jua dengan berpegang kepada tali ALLAH. Kadang-kadang saya merasa hidup ini begitu susah dan payah, tetapi ALHAMDULILLAH, petunjuk ALLAH yang sentiasa dihati semakin menguatkan semangat demi untuk meneruskan perjuangan kehidupan ini.


"Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa sesungguhnya Dialah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Surah Az Zumar : ayat 53)".


Dari sudut karrier saya merasa bersyukur kerna pada bulan November yang lalu saya telahpun dipindahkan ketempat dan posisi yang cukup baik. Namun timbul juga kesedihan apabila berpisah dengan rakan-rakan yang selama hampir 10tahun bersama mereka, namun demi untuk memperbaiki kehidupan dan ingin menimba lebih banyak pengalaman saya lupakan EMOTIONAL tersebut kerna saya yakin bahawa apabila kita ingin mencuba sesuatu yang baru kita mesti BERHIJRAH!


"Firman Allah s.w.t lewat surah an-Nahl ayat 41 yang bermaksud: “Dan orang-orang yang berhijrah kerana Allah, sesudah mereka dianiaya (ditindas oleh musuh-musuh Islam), Kami akan menempatkan mereka di dunia ini pada tempatnya yang baik,”

Ditempat yang baru ini, saya telah diberikan pelajaran-pelajaran dalam bidang kerja yang belum pernah saya kendalikan , tetapi bersyukur kerna dengan mudahnya dapat menguasainya dan itu semua adalah atas bimbingan IKHLAS dari mereka dan juga petunjuk dari Yang Maha KUASA.


Dikesempatan ini saya ingin merakamkan ucapan SELAMAT TAHUN BARU 2012 khusus kepada kaum keluarga, teman handai samada yang berada diluar negara ataupun di dalam negara. Marilah kita sama-sama MELANGKAHKAN KAKI kita ketahun baru ini dengan BERTAWAKKAL kepada ALLAH swt dan diiringi dengan doa agar kehidupan kita semua akan lebih bermanfaat sesama INSAN dan akan bertambahnya kemajuan dari sudut akal fikiran dan juga ILMU kita.


Sekian Wassalaam.

Isa HS


"

No comments:

Post a Comment