Ingatlah tidak ada arang batu yang menjadi intan tanpa melalui tekanan demi tekanan. Hidup yang melalui kesukaran dan dugaan adalah untuk menjadikan kita lebih kuat dan lebih memahami orang lain. Cuma hati yang pernah dilapah yang boleh merasa besarnya erti kasih dan sayang sesama manusia.

Friday 2 September 2011

Perkara Nikah di Kalangan Masyarakat Melayu

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,


Terlebih dahulu amba ingin menghulurkan ucapan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada seluruh muslimin muslimat dimana saja berada, dengan iringan doa semoga Lebaran ditahun ini akan lebih mendatangkan kebaikan didalam kehidupan kita dan sejagat, Insya`ALLAH.


Mengenai dengan tajuk perbualan yang ingin dikisahkan ialah perkara Nikah kahwin dikalangan masyarakat melayu, tidak tertumpu hanya di Brunei , tetapi dimana saja ada bangsa Melayu (tidak semua lahhh). Kita pun sudah maklum dengan hal sedemikian, tetapi apa yang kita dengarkan dan hadapi pada ketika dizaman ini perkara Nikah ini seolah-olah telah menjadi satu beban yang cukup besar kepada golongan tertentu.


Ini adalah disebabkan dengan sikap kitani sendiri yang sering menyifatkan perkahwinan tu harus diadakan dengan suasana yang cukup meriah dan GAH! Tidak cukup hanya dengan catering, malah harus ditempah satu dewan bagi menjamu tetamu. Apabila kita mengimbas keadaan dizaman-zaman lampau, yang mana dulu majlis perkahwinan sering dibuat dikampung-kampung, desa-desa dengan hadirnya banyak kaum keluarga yang saling menghulurkan bantuan dalam menyelenggarakan majlis, dan kenangan itu memang cukup dan manis sering teringat-teringat walaupun kitani sudah berada jauh dizaman yang serba canggih ini.


Berbalik kepada persoalan kenapa PAYAH nya bekawin masani, yelah kerna adanya DEMAND yang cukup tinggi hingga membebankan bagi pihak yang kurang berkemampuan. Bagi golongan yang berjawatan tinggi dan menjawat gaji yang lumayan, memang bagi mereka perkara ini amat mudah, tetapi bagaimana dengan mereka yang berpendapatan sederhana?????


Apakah senario sebegini akan terus menerus menular dikalangan masyarakat kita??? Kenapa soal nikah kahwin harus disifatkan TERLALU MAHAL??? Sedangkan melalui Hadis Nabi Muhammad s.a.w ada menyatakan:
“Sebaik-baik pernikahan adalah yang paling mudah.” (Hadis Riwayat Abu Daud, 6/13, no. 1808. Dinilai sahih oleh al-Albani).

Jadinya apabila kitani memandang perkara ini didalam kacamata ISLAM, bermakna nikah kawin itu tidak perlu susah-susah, malah ianya harus di senang-senangkan. So perkara ani harus diambil perhatian kepada kitani semua, janganlah kita membebankan diri sendiri dan juga pihak yang lain. Yang menakutkan adalah jika adanya fikiran-fikiran singkat yang akan membuat keputusan diluar kawalan seperti terjadinya ZINA berleluasa disana sini, salah satu puncanya adalah kerna hendak NIKAH DAN KAHWIN adalah MAHAL. Jadinya bagaimana kah kitani kan menyahut seruan TITAH KDYMM Baginda Sultan agar menjadikan negara kitani sebagai NEGARA ZIKIR??? Semua atu akan berbalik kepada kitani semua! Marilah kitani sama-sama fikirkan dan ambil pendekatan yang khusus mengenai perkara ini. 


Mohon maaf dan silap andainya ada perkataan yang kurang sopan sepanjang penulisan saya kali ini. Sekian

Wassalam..

seribrunei.





No comments:

Post a Comment