Ingatlah tidak ada arang batu yang menjadi intan tanpa melalui tekanan demi tekanan. Hidup yang melalui kesukaran dan dugaan adalah untuk menjadikan kita lebih kuat dan lebih memahami orang lain. Cuma hati yang pernah dilapah yang boleh merasa besarnya erti kasih dan sayang sesama manusia.

Wednesday 21 March 2012

Kisah Pemerintah Brunei & Doa Orang Soleh.

"Sumber dikisahkan & pengalaman daripada: Al-Fadhil Ustaz Hj. Abd Halim Abas."

“Di tahun 80-an saya sering dakwah di Sabah Serawak dan Brunei. Pada tiap malam
Juma’at, Pehin Menteri Besar (MB) ketika itu mengadakan Yasinan Tahlilan dan doa di
kediaman beliau. Setelah Isyak, juadah terhidang, jemaah dijemput makan, begitulah kebiasaan Pehin. Suatu malam, setelah solat Isyak, Pehin mengajak saya duduk di samping beliau, makan sambil berbual, beliau memulakan cerita, kata beliau:

"Ustaz saya ada yang mau saya sampaikan pada ustaz tentang sejarah Brunei ini.
Kami pada masa lalu tidak seperti ini, kami negeri yg sangat miskin, bukan saja rakyat miskin raja kami juga miskin. Hinggakan kalau masuk kapal dagang, cukai dari kapal dagang itulah buat bayar gaji pegawai."

Saya lihat air mata beliau tergenang d pelupuk matanya, beliau sebak, ucapannya tertahan tahan, tapi beliau teruskan juga.

"Ustaz, ukuran miskinnya raja kami, kadang-kadang dia  berhutang ikan dari penjual ikan berbulan-bulan untuk makan keluarganya."

Walau makanan enak pada malam itu, tapi hati saya turut sayu mendengar cerita Pehin, suapan saya juga tersendat-sendat.

Pehin teruskan ceritanya.

"Pada tahun 1920, Sultan pergi ke negeri Johor, di sana Sultan temui orang soleh yg barokah doanya, Sultan ceritakan kepada soleh itu, dan Sultan minta tolong doakan dirinya agar dapat rezeki yang boleh memberi kelapangan hidup untuk rakyat dan keluarga. Orang soleh itu berkata pada Sultan:  “Jika tuanku
berani berjanji untuk tegakkan syaria’t Islam, saya bersedia berdoa untuk tuanku”.

Sultan pun mengakui sanggup menegak syariat Islam, lalu Orang Soleh itu mengambil tongkatnya dan memotong sepanjang jari telunjuk, dan orang Soleh berkata pada Sultan: “Bawa tongkat ini,tanam di negeri Brunei”.

Tahun 1920 tongkat itu d tanam, dan pada tahun 1929 keluarlah minyak d Brunei, mendapat wang minyak yang pertama, lansung Sultan mengambil guru-guru agama dari negeri Johor.

“Ustaz!”, kata Pehin pada saya, “Saya khuatir melihat anak muda yang lupa Allah, seperti zaman sekarang, saya takut Allah sedut minyak ini kebawah maka tak naik naik lagi, saya lihat Pehin menahan tangisnya mukanya tunduk, saya terharu dan menahan sebak. Ustaz, “Dulu datok nenek kami menjaga makan minum mereka tak mau makan shubhat lebih-lebih lagi yg haram, mreka minum yang manis dari gula
tebu yang mereka perah sendiri. Makanan mereka bersih dan halal oleh sebab itu doa mereka berkat, kekayaan Brunei ini berkat doa mereka, bukan hasil usaha kami, ini kurnia Allah, berapa orang kah dari kami yangg BERSYUKUR?".


Suasana sepi saya jadi sayu, menangis dalam hati, barulah saya tau hati budi pemimpin Brunei, itu baru Menteri Besarnya, bagaimana hati budi Sultannya?

Sudah berkali-kali Sultan Hassanal Bolkia memerentah supaya melaksanakan hukum jinayah di Brunei, dari ucapan yang luar biasa baginda, Sultan Brunei bertitah:
 “Siapalah kita di hadapan Allah untuk berkata, tidak, atau nanti dulu” untuk melaksanakan hukum jinayah."

Titah ini sarat dengan aqidah yang teguh, Baginda sedar akan dirinya sendiri yang tiada apa apa di sisi Allah, Baginda menafikan segala sesuatu dengan pertanyaan: “Siapalah kita……….? dan mengithbatkan Allah dgn kata kata “….di sisi Allah…..”

Wahai kaum muslimin dan saudaraku yang beriman kepada Allah yang Maha Esa, terutama penduduk pulau Borneo satukan hati kita beri sokongan dokongan penuh kepada Baginda Sultan Brunei yg bertikad mau melaksanakan hukum jinayat(HUDUD) di negara Brunei, mungkin nanti akan merambas ke Borneo seluruhnya.

2 comments: